La capitolul Transport, Ciumacenco ne duce cu zăhărelul

Una din cele mai mari prostii pe care puteau dl. Ciumacenco și echipa PNL să le scrie într-un program electoral este „Transportul public gratuit pentru cei cu buletin de Galați, odată cu mărirea taxei de parcare pentru autovehiculele proprietate personală. În paralel se păstrează un sistem rapid de transport cu maxi – taxi ( câteva linii cu un număr mic de stații ). Astfel se reduce poluarea și se fluidizează traficul și chiar se poate face profit: în capitala Estoniei, Tallin ( 435.000 de locuitori ) sistemul a fost introdus în 2013. 13.000 de persoane care locuiau în oraș dar erau, legal vorbind, rezidenți ai altor localități din împrejurimi au ales în citeva luni să devină rezidenți în Tallin, pentru a beneficia de transport gratuit. Acest fapt a adus la bugetul orașului impozite de aprox. 10 milioane de euro.”

Ciumacenco, tu chiar crezi că Google nu poate să facă translate din estoniană în engleză?!

Uite, să citim, atent, cu sentiment, cu înțeles, cu dicție, dar mai ales cu linkuri.

Gratuitatea transportului public în Tallin a fost introdusă ca urmare a unui referendum ținut  în primăvara anului 2012. La referendum au participat 20% din populația cu drept de vot, cam 40% din cei 68.000 de participanți fiind din cartierul Lasnamae, locuit preponderent de rusofoni. În Estonia, ăsta este un aspect delicat. Revenind, pentru transport gratuit au votat 75%, la o prezență la vot de 20%.

Ziceți, dle Ciumacenco, că măsura de a acorda gratuitate a adus bugetului orașului Tallin 10 milioane de euro?

Nasol.

Uite, cu citat: „ERR reporter earlier that in order to launch its free public transportation scheme, the city would have an aditional 20 milion euros, equivalent to aproximately 40 percent of its current public transportation budget.

Adică da, au avut un beneficiu de 10 milioane, dar inițial au calculat că vor fi 20 de milioane de euro.

Și vreți să faceți și dumneavoastră așa? Abia aștept  un plan marca Ciumacenco, care prognozează venituri de 20 de milioane și să iasă doar 10!

Hai să spunem două vorbe și despre primarul Tallinului, ale cărui fapte le-a luat dl. Ciumacenco drept model: se numește Edgar Saavisari, a inițiat proiectul cu transportul gratuit, populist vai mamă, și care, dacă dl Ciumacenco nu știe, în 2015 a fost săltat de DNA-ul estonian pentru mită. Ziarele estoniene zic c-ar fi luat șpaga 1,5 milioane de euro ( și pentru el și pentru partid ) de la o firmă de construcții.

Ce să spun … bun model! L-au și suspendat. Îmi seamănă cu Chiliman + Vanghelie, nu știu de ce.

Chestia pe care cred că dl Ciumacenco nu a înțeles-o este modelul fiscal estonian. Hai, moment de studiu: link 1, link 2, link 3.

Pe scurt, să înțeleagă și dl Ciumacenco: estonienii nu plătesc impozit pe clădiri ci pe terenul de sub clădiri. Nu e ca la noi, să stea omul și să socotească de când e clădirea, dacă e din cărămidă sau din beton, mai în centru sau mai la periferie, dacă are sau nu utilități. Nu. E parte din minunatul model fiscal estonian.

Cei mai mulți din ăia 13.000 de oameni despre care dl Ciumacenco insistă că s-au mutat în Tallin ca să beneficieze de transportul gratuit au practicat următoarea schemă: au luat cele mai ieftine terenuri și și-au schimbat doar rezidența, nu și locuința din suburbii. 50 de inși au luat un teren mic și au avut și scutiri. Cu doi euro au primit transport de 10. Ponimaiu, dl Ciumacenco? De aia, în loc de 20 de milioane prognozate au ieșit doar 10.

A, și mai e ceva de remarcat la Tallin. Dacă Galațiul are 27 de consilieri locali la o populație de 240.000 de oameni, Tallin are 8 consilieri locali ( + primarul, care votează ), la 430.000 de locuitori.

Și-acum, să vedem dacă modelul propus de dl Ciumacenco chiar se potrivește la Galați.

Să zicem că da, măsura va fi aplicată. Numai că, dle Ciumacenco, buletinul de Galați se obține nu dacă deții o proprietate ci dacă ai rezidență. Or, asta se poate întâmpla și dacă îți cumperi o proprietate pe care o declari ca rezidență și dacă cineva te ia în spațiu.

Vom avea 10.000 de proprietari care vor lua în spațiu 10.000 de chiriași, care își vor face buletin de Galați dar care nu vor plăti impozit pe o locuință pe care nu o dețin. A, vor veni bani din taxa de salubritate, să zicem, dar destinația acesteia nu poate fi decât salubritatea și nu transportul. Sper că nu veți face deturnare de fonduri.

Însă, în cazul în care oamenii ăștia locuiesc în oraș dar nu dețin o proprietate în oraș, trebuie să aibă un contract valid de chirie. Corect? Bun. Și ce impozităm? 20 de euro pe lună, cât declară ei sau 150 de euro pe lună, cât dau de fapt?

Ăsta este un bun prilej pentru proprietari pentru a mări chiriile la negru, nu-i așa? Că nu contează cât încasează, contează cât declară. Și uite cum te vei trezi cu numeroși alegători ( având buletin de Galați votează în Galați ), dar extrem de nemulțumiți. Think, Nicu, think hard! )

Și ce ne facem cu ăia care își vor cumpăra, ca la Tallin, 50 de inși o cocioabă din Valea Orașului, vor beneficia de transport gratuit de 1.000 de lei fiecare și vor plăti impozit direct de 200 de lei pe an toți la un loc?

Dle Ciumacenco, să nu faceți asta până nu introduceți o ordine crâncenă în ceea ce înseamnă chiriașii din Galați!

Însă noptea minții vine din tâmpenia aruncată pe piața de Dl Ciumacenco, deși nu l-a întrebat nimeni: candidatul PNL dă de înțeles că transportul gratuit va atrage noi cetățeni care vor plăti taxe și impozite pe proprietățile pe care le vor achiziționa.

Dincolo de idioțenia ( am proprietatea termenilor ) de a presupune că un om întreg la cap își face actele și plătește ( și ) taxele notariale pentru un apartament de 20-30-40-50.000 ( sau mai mult ) de euro ca să beneficieze de transport gratuit cu autobuzul, să presupunem că așa va fi: oamenii își vor plăti impozitele pe proprietățile pe care le dețin în Galați și astfel va fi finanțată gratuitatea transportului în comun.

Dle Ciumacenco, uite un calcul simplu, să înțeleagă și dl Stângă:

În momentul de față, impozitul pe un apartament normal e în jur de 200 de lei. Pe an.

Un abonament pe Transurb pe toate liniile e de 80 de lei. Pe lună.

Adică tu zici că din impozitul direct de 200 de lei pe an pe un apartament ( în care însă locuiesc mai multe persoane ) plătești transport în valoare de 80 lei x 12 luni  = 960 lei de persoană pe an? Și faci și profit?!

Și nu mă lua cu cotele defalcate de tva. Banii ăia vin și dacă cetățeanul nu are buletin de Galați dar cumpără un pachet de gumă de mestecat de la un chioșc din Galați.

Ca să nu mai spun de idioțenia supremă: dl Ciumacenco lasă să se înțeleagă că transportul gratuit va atrage cetățeni care nu au buletin de Galați să vină în oraș, să cumpere proprietăți și să își facă buletin de Galați.

Dar, vai, dle Ciumacenco, dacă un om de Cudalbi, așa, ca mine, vine și își cumpără o proprietate în Galați, da, va plati impozit pentru respectiva proprietate. Dar asta nu înseamnă că pentru respectiva proprietate vechiul proprietar nu plătea impozit. Și-atunci, de unde creștere la buget pentru acoperirea costurilor transportului gratuit?

Dle Ciumacenco, vă spun așa, ca unui fost țărănist: se răsucește Mircea Ciumara în mormânt!

––––––––––––––––––––––––

Mai departe, dl Ciumacenco mai dă o propoziție foarte scurtă, foarte simplă în formulare,  dar extrem de complexă în realizare: „Finalizarea șoselei de centură și sistematizarea intrărilor în oraș”.

Problema cu șoseaua de centură e că de la Viaduct încolo e sugrumată la o singură bandă pe sens. Stânga – dreapta sunt case, curți, sedii de firmă, un părculeț, un taluz și o râpă. Ulterior se lățește la o bandă și jumătate, în porțiunea talciocului, avem pe o parte blocuri și pe cealaltă grădini și, la capăt, spre intersecția cu strada Coșbuc, din nou o singură bandă.

În principiu, a lăți la două benzi pe sens în regim de centură drumul de la viaduct la ieșirea în Coșbuc înseamnă exproprierea a peste o sută de proprietăți. Înseamnă minim 30 de firme mutate. Înseamnă mulți bani și mult mai multă muncă juridică decât de proiectare sau de construcție. Probabil, doar partea juridică va mânca trei ani.

Înseamnă a lăsa fără grădini niște cetățeni care și-au amenajat acolo reședințe de vară.

Pentru că da, degeaba faci centură dacă în cei 50 de metri de grădini până la marginea taluzului spre calea ferată nu faci și parcare pentru tir-uri.

Evident că transformarea grădinilor în parcare pentru tiruri va strica ploile a 150 – 200 de familii care au primit terenul respectiv de la primărie. Cu două observații: parcarea de tiruri va aduce primăriei mult mai mulți bani decât respectivele grădini și, să fim bine înțeleși: nu orice gălățean a primit grădina acolo în anii 90. E unul din motivele pentru care Eugen Durbacă și-a ales fix acel colegiu de senator, câștigat en fanfare.

Asta înseamnă că opoziția va fi crâncenă.

––––––––––––––––––––––––-

O altă lozincă servită ( și ) de Nicușor Ciumacenco pe post de program electoral e „realizarea, în sistem public-privat, a parcărilor auto etajate, subterane sau supraterane, de capacitate mică/ medie, în structuri ușoare, cu chirii moderate, în toate cartierele. Proprietarii de garaje care vor fi demolate vor avea dreptul să fie primii care închiriază, pe bază de abonament, locuri de parcare la domiciliu, la prețurile reglementare de către primărie.

De ce afirm că e lozincă și nimic mai mult: până acum, dl Ciumacenco zice că în cartierele Galațiului, cu blocuri înghesuite din proiect unele-ntr-altele, va construi terenuri de baschet, tenis, minifotbal, handbal, parcuri, gradinițe, creșe, locuri de joacă și parcări etajate ( subterane și supraterane ).

Dacă vreți, reluăm discuția despre terenurile disponibile, dintr-o postare de săptămână trecută, dar, repet: NU E SPAȚIU PENTRU TOT!

Uite, dacă tot ai pus pe masă modelul Tallin, hai să ne uităm la cum arată orașul ăla. Să folosim satelitul. Uite cum arata un cartier făcut de bolșevici pentru oamenii muncii. Are lac interior. Arată deosebit. Are două terenuri de fotbal de dimensiuni standard. Spațiu verde cât cuprinde. Și niciun garaj. Nici subteran, nici suprateran. Este cartierul Vaike Oismae, construit în anii 70.

 

Uite cum arată și un cartier construit/ reconstruit imediat după război. Nene, viață, spațiu verde. Liniște. E clar, în Estonia nu le au cu manelele și nici cu grătarele la scara blocului. Și nici garaje.

Dar unde sunt garajele din Tallin?

Uite-le, la aproape un kilometru distanță. Acolo sunt cam 1500 de garaje. La un loc, compact, la distanță, nu deranjează pe nimeni. Facem și noi așa ceva? Scoatem fenomenul din oraș? La mine, în 18, din zece garaje, trei au și mașină, doi au ceva ateliere de sudură și restul depozitează marfa = de furat sau nu = pentru piețari.

E un text lung. Dar știți cum e: un prost aruncă o piatră în baltă …

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s