Vechiul Galați. Să ședem strâmb și să-l judecăm drept ( II )

Am spus că Galațiul este un oraș strâmb.

Dap, prost gândit, prost făcut și prost locuit. Oamenii au o permanentă stare de nemulțumire fără să înțeleagă de ce. Cu siguranță, câtă vreme au la îndemână un primar, în exercițiu sau fost primar în viață, pe care să dea vina, nici nu îi interesează motivele.

Însă nemulțumirea este generată în primul rând de înghesuială. Bloc lângă bloc lângă bloc, străzi înghesuite, garaje îngrămădite peste tot. Și mașini pe toate trotuarele și spațiile verzi. La fel, chioșcurile.

Toate astea astupă, la propriu, orice perspectivă.

Iar internetul colcăie de indivizi care vând și cumpără constant și continuu gogoașa că înainte era mai bine. Așa o fi fost?

Priviți această hartă. Este cea mai veche găsită pe internet.

1 galati detaliu centru

Singurele străzi drepte sunt pe lateralele orașului. Centrul era o valmășie crâncenă. Străduțe înguste și strâmbe. Tramele stradale nu sunt drepte, ceea ce nu e bine și nu sunt curbe, ceea ce nu e chiar atât de bine. Sunt linii frânte, ceea ce face knock-out orice idee de trafic.

Este o organizare de ev mediu, categoria dark ages. O regăsim, în aproape toate orașele vechi din Europa. Iată cum sunt dispuse clădirile din centrul vechi al Sibiului, făcute cu cel puțin 200 de ani înaintea centrului vechi al Galațiului.

sibiu centru vechi

Chiar și cu sute de ani mai devreme, mintea habsburgică era mai ordonată și mai modernă decât a noastră. Străzile centrului vechi al Galațiului sunt atât de haotic trasate de parcă ( și poate chiar așa a fost ) au fost făcute anti-trafic, în ideea că traficul de până la 1800 era generat de hoarde care intrau călare, la jefuit și, dacă nu puteau să meargă decât pe străzi înguste și strâmbe, se rătăceau și își divizau forțele, astfel încât ai noștri puteau să-i dovedească mai ușor, blocându-i cu baricade ici și colo.

Pentru comparație, priviți cum arată satul Piscu. Satul vechi. Sau Rădești. Sunt sate atestate înainte de domnia lui Soliman, băiatul din serialul cu același nume. Seamănă cu centrul Galațiului de la 1900. Dar una e să faci un sat cu ulițe strâmbe, la 1400 și altceva să nu faci un oraș cu străzi drepte la 1900.

Piscu      radesti

Iar acum, priviți satul Independenta. A fost făcut, la propriu, cu ața. Drept, echilibrat, egal. Sau Schela. La fel, toate-s ordonate. Sunt așezări făcute foarte aproape de 1900, când a ajuns și la noi experiența occidentală a sistematizării.

independenta     schela

Să fim bine înțeleși. Petru cel mare a sistematizat Sankt Petersburgul din desen, înainte de 1700. Nemții și-au sistematizat Berlinul imediat după. Englezii și-au sistematizat Londra un pic mai devreme. Francezii si-au sistematizat Parisul cu schepsis. Strada îngustă facilita baricada. Baricada însemna zavera proletariatului. Asta însemna revoluție, ceea ce nu convenea statului, deci au făcut străzi largi. Foarte largi, să n-aibă proletarii cum să le blocheze cu baricade. Și drepte, să tragi cu tunul de lungul lor, în caz de.

La noi au rămas așa, ca pișatul boului.

Aici se mai impune o observație: așa, de-a dracu’, să ne uităm din satelit pe străzile din centrul Galațiului, care au rămas la fel ca acum 150 de ani. Cuza, Labirint, Logofăt Tăutu, Gamulea, fundăturile din Universității.

cuza labirint logofat tatutu

Vom vedea cheia pentru care Galațiul a fost construit prost, cu străzile strâmbe: dimensiunea și localizarea proprietăților.

Ni se spune că gălățenii de acum 100 de ani erau oameni chivernisiti?

Nu, n-au fost.

Proprietățile sunt mici. De aia casele par mari, pentru că ocupă tot terenul. Dar nu sunt case mari și nu sunt terenuri mari. Asta înseamnă că vechii gălățeni fie nu aveau bani de mai mult iar asta e motiv de reticență în fața lozincii că erau oameni bogați fie aveau bani dar nu i-au cheltuit pe proprietăți imobiliare.

Nota bene! Cu excepția Universității, construită ca palat de justiție, cea mai mare proprietate din perimetru e terenul bisericii Vovidenie.

Străzile sunt strâmbe pentru că o stradă nu face altceva decât să mărginească proprietățile.

balcescu traian domneasca cuza

Și, nu, să nu spuneți că Bălcescu, Cuza, Traian, Domnească, Brăilei sau Dogăriei sunt străzi drepte. Au segmente drepte dar nu sunt drepte.

Dacă proprietățile sunt strâmbe și străzile vor fi strâmbe. Dacă proprietățile sunt așezate alandala și orasul va fi alandala. Implicit, orașul nu va fi un oraș ci doar o sumă de înșusiri continue dar negative ale proprietăților și proprietarilor.

Cu alte cuvinte, foștii primari ai Galațiului ante, mult ante și inter-belic nu și-au pus problema de a pune orașul în fața proprietății private. Asta faultează grav coeziunea și pune destinul personal și bunăstarea privată mult în fața comunității.

Iar în ceea ce înseamnă oraș modern, o stradă strâmbă are efecte distrugătoare.

În primul rând, îți micșorează viteza de deplasare. Când se circula cu căruța nu era o problemă. Acum avem mașini și da, este o problema. Mai ales că numărul de mașini de acum este mult mai mare decât numărul de căruțe și trăsuri de acum 100 de ani.

Mai sunt unii nostalgici care sughit când vorbesc despre transportul în comun. Pe o stradă strâmbă, niciun mijloc de transport în comun nu poate să meargă drept. Deci, te leagană până la vomă. În plus, din cauza curbelor și a intersecțiilor,  dimensiunea tramvaiului sau a autobuzului trebuie să fie mică. Și tramvaiele și autobuzele trebuie să fie înguste, scurte și să meargă încet. Din perspectiva unui plimbăreț fără noimă, o fi ok. Din perspectiva costurilor, în primul rând a resursei de timp ( da, timpul calatoriei și, în special a timpului celorlalți), este total contraproductiv.

Pe urmă, o stradă strâmbă din cauza proprietăților șui, are niște probleme grave nu doar la suprafață ci și în partea care nu se vede: conductele de apă și de canalizare.

Și rețelele vor fi strâmbe, cu coturi și, ca să ia curba, cu multe segmente. Or, asta înseamnă suduri, îmbinări = pierderi. Se scurge apa, se surpă strada.

Vă sună cunoscut?

Or, toate astea erau cunoscute dinainte de 1900. Se știa foarte clar cum trebuie să arate și să funcționeze un oraș. Nu la noi, nu ai noștri.

Așa că, de la înțelepții veacului ai ce să înveți ( cum să NU ) și nu, nu ai motive să te înclini acum în fața rezultatelor de atunci ale fostelor administrații.

Mai ales că singurele fapte bune făcute la Galați au fost distruse din motive electorale. Dar le vom analiza separat, cât de curând.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s